Voor- en nadelen van het Cambridge dieet

Het Cambridge dieet stoelt op maaltijdvervangers. In plaats van calorieën tellen – zoals bij veel andere diëten (Sonja Bakker, Weight Watchers) gebruik je maaltijdvervangers, die je zo nu en dan met normaal eten en drinken aanvult.

Er is veel gezegd en geschreven over het Cambridge dieet. Zowel positief als negatief. In dit artikel zetten we de voordelen en nadelen van het Cambridge dieet voor je op een rijtje, zodat je er zelf een beeld van kunt vormen. Maar eerst leggen we je uit wat het Cambridge dieet nu precies is.

 

Wat is het Cambridge Weight Plan?

Het Cambridge Dieet heet voluit het Cambridge Weight Plan en werd ontwikkeld door dr. Alan Howard. Dit was al in de jaren zestig, waarmee het dieet enigszins gedateerd lijkt.

Maaltijdvervangers zorgen er in het dieet voor dat jij je ideale gewicht (zeg: streefgewicht) bereikt. Zodra dat het geval is, stap je beetje bij beetje terug op normale voeding.

De maaltijdvervangers in het Cambridge Weight Plan bevatten weinig koolhydraten. Daardoor zou je nog meer gewicht moeten verliezen.

 

Werkt het dieet?

Aangezien je bijzonder veel voedingsstoffen – waaronder dus koolhydraten – niet binnenkrijgt met het Cambridge dieet, val je in razendsnel tempo af. De hoeveelheid gewicht dat je verliest is afhankelijk van hoeveel maaltijdvervangers je gebruikt en hoe snel je door het dieet heen gaat.

Echter is er twijfel over de effectiviteit van Cambridge op langere termijn. Want je leert niet hoe je gezonder moet gaan eten en drinken (en zou dus altijd aan de maaltijdvervangers moeten blijven om je gewicht vast te houden). Als je terugvalt in je oude, ongezonde voedingspatronen (waardoor je ook te zwaar bent geworden) zal je in korte tijd weer op je oude gewicht zitten.

Het dieet werkt dus in die zin dat je er op korte termijn mee af kunt vallen, maar biedt weinig handvatten voor hoe het daarna moet.

Cambridge dieet voordelen en nadelen

Cambridge Weight Plan consulenten

Typisch voor het Cambridge dieet is dat je alleen maar via consulenten aan de maaltijdvervangers kunt komen. Je kan zelf een consulent zoeken en een gesprek inplannen. Voor deze intakegesprekken moet je betalen.

De begeleiding tijdens het dieet wordt gratis aangeboden, maar de maaltijdvervangers kosten geld.

Over de professionaliteit van de consulenten valt te twisten. Zij volgen enkel een interne opleiding bij Cambridge Weight Plan en zijn geen voedingsdeskundigen of diëtisten.

 

Stappen

Het dieet doorloopt een aantal stappen. Zeven, om precies te zijn. Je bepaalt samen met je consulent waar je begint (je zou dus ook een stap over kunnen slaan) en hoe lang je met deze stap bezig blijft.

Bij elke stap zijn er producten die je wel en niet mag eten.

In stap 1 en 2 eet je bijvoorbeeld 3 maaltijdvervangers op een dag. In stap 3 zijn dat er soms wel 4 en vanaf stap 5 worden het er steeds minder. In de stappen 4 tot en met 7 krijg je  ook meer granen, fruit, zuivel, eiwitten, groenten en pasta aangeboden.

 

Voordelen van het Cambridge dieet

Het Cambridge dieet wordt door veel mensen gevolgd en kent dan ook een aantal voordelen. Hieronder sommen we ze op.

  • Het dieet gaat uit van maaltijdvervangers die zo zijn samengesteld dat je er niet dikker van wordt. Daarmee is de kans dat je erdoor afvalt erg groot.
  • Tijdens het dieet krijg je begeleiding van een Cambridge dieet consulent. Daardoor is de kans van slagen een stuk groter.
  • Het Cambridge dieet is heel duidelijk van wat je wel en niet mag eten.

 

Nadelen van het Cambridge dieet

Helaas circuleren er ook veel nadelen over het Cambridge dieet over het internet. We zetten ze op een rijtje.

  • Het Cambridge dieet stamt uit de jaren zestig en is dus al ruim 50 jaar oud. In die tijd is het nauwelijks gemoderniseerd.
  • Door de maaltijdvervangers kun je geen deel uitmaken van de maaltijden die de rest van het huishouden nuttigt.
  • De ingrediënten en voedingswaarden van de maaltijdvervangers zijn erg onduidelijk.
  • Het Cambridge dieet is nergens theoretisch onderbouwd.
  • In veel bronnen wordt gesproken van een crash dieet als het over het Cambridge dieet gaat.
  • De groente die vanaf stap 2 worden toegevoegd zijn erg weinig. Daarmee lijkt het een ongezonde basis.
  • Veel mensen zeggen suf en moe te worden van het Cambridge dieet, waardoor sporten en lichamelijk zwaar wek te verrichten onmogelijk worden.
  • De kosten van het Cambridge dieet lopen – door de maaltijdvervangers die je nodig hebt – zeer hoog op en kunnen tot meer dan € 50 in de week bedragen. Je betaalt ook voor het intakegesprek bij je consulent.
  • Doordat je weinig koolhydraten binnenkrijgt raak je in ketose (wat we herkennen van een ketogeen dieet) en gaat je adem stinken naar aceton.
  • Er zijn bijwerkingen bekend, zoals hoofdpijn, obstipatie, diarree en misselijkheid, duizeligheid, haaruitval en het ontstaan van galstenen.

 

Conclusie

We hebben je in dit artikel een volledig overzicht gegeven van het Cambridge dieet. De conclusie is dat het dieet verouderd is en er mogelijk moderne diëten op de markt zijn die niet alleen zinvoller, maar ook goedkoper zijn. Wil je het toch zelf ervaren? Dan is hier de website van het Cambridge dieet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *